De scheidsrechters
Iedere wedstrijd wordt geleid door 2 scheidsrechters. Ze krijgen daarbij hulp van de wedstrijdtafel.
Wat zijn de taken van de scheidsrechter?
De scheidsrechters zijn verantwoordelijk voor het volgen van het spel en het toepassen van de spelregels. De scheidsrechters hebben meerdere taken:
- zien toe op het gedrag van spelers en begeleiders voor, tijdens en na de wedstrijd.
- controleren: de doelen, de bal, het wedstrijdformulier en de kleding van alle spelers.
- fluiten voor overtredingen en geven straffen.
- geven de doelpuntenmakers door aan de wedstrijdtafel.
- vullen het wedstrijdformulier in en ondertekend als laatste
- mogen een wedstrijd onderbreken of staken.
Maar bovenal is de scheidsrechter een spelleider. Iemand die zijn uiterste best doet om de wedstrijd tot een goed einde te brengen, door gebruik te maken van de spelregels.
De wedstrijdtafel
Naast de scheidsrechter is er ook een wedstrijdtafel. Bij de wedstrijdtafel zitten meestal 3 mensen. De wedstrijdtafel is verantwoordelijk voor het wedstrijdformulier, de tijdwaarneming en scorebord.
Wat zijn de taken van de wedstrijdtafel?
- Verantwoordelijk voor de speeltijd.
- Houdt de tijd bij van spelers die een tijdstraf hebben.
- Noteert de straffen van spelers en begeleiders op het wedstrijdformulier.
- Noteert de doelpunten en assists op op het wedstrijdformulier.
- Houdt het aantal schoten op doel bij.
- Zet de boarding recht als deze is verschoven.
Jeugdwedstrijden kleinveld
Wat zijn de taken van scheidsrechters bij jeugdwedstrijden op kleinveld
Bij jeugdwedstrijden kan de wedstrijd ook gefloten worden door 1 scheidsrechter, dit omdat het ook veld ook kleiner is. Bij jeugdwedstrijden zijn de taken van de scheidsrechters eenvoudiger:
- fluiten voor overtredingen en legt de overtreding uit.
- Noteert zelf de score op het wedstrijdbriefje.
- Ondertekend het wedstrijdbriefje.
Wedstrijdtafel jeugdwedstrijden
Bij jeugdwedstrijden zijn er vaak meerdere wedstrijden tegelijk worden gespeeld. Alle wedstrijden beginnen en eindigen dan gelijk. De taken van de centrale wedstrijdtafel zijn:
- Verantwoordelijk voor de centrale speeltijd.
- Verzamelt de wedstrijdbriefjes.