Het speelveld en de bal

veld

Het speelveld

Afmetingen van het speelveld

Het floorballveld is 40 meter lang en 20 meter breed. Om het speelveld staat een boarding van 0.5 meter hoog.

Bij sommige jeugdwedstrijden is het speelveld kleiner (kleinveld):

  • C- en D-jeugd spelen op een veld van 27 bij 15 meter.
  • E jeugd speelt op een veld van 27 bij 15 meter met klein goal en zonder keeper.

Lijnen en gebieden

Op een foorballlveld staan verschillende lijnen. De lijnen rondom het veld geven aan hoe groot het veld is en waar de boarding moet staan. Een middenlijn verdeelt het veld in twee helften. Een floorballveld heeft nog meer lijnen Al deze lijnen hebben verschillende betekenissen. In de tekening zie je de belangrijkste lijnen en gebieden van een floorballveld.

  • Keepersgebied. In dit gebied mag de keeper de bal met de handen spelen.
  • Doelgebied. In dit gebied mag alleen de keeper komen. Andere speler mogen hier niet in staan.
  • Middenstip. Voor de face-off voor het begin van de wedstrijd, periode en als er gescoord is.
  • 6 face-off kruizen.

Wisselzone  

Wisselzones met een lengte van 10 m worden gemarkeerd langs de lange kant van het speelveld op 5 m van de middellijn. Er staan banken voor de spelers. Spelers mogen alleen in de wisselzone wisselen.

Wedstrijdtafel

Een wedstrijdtafel met strafbanken wordt tegenover de wisselzones, bij de middellijn geplaatst.


De bal

Bij elke wedstrijd moeten minimaal drie ballen aanwezig zijn. De scheidsrechter beslist met welke bal wordt gespeeld. De andere ballen zijn de reserveballen. Deze liggen bij de wedstrijdtafel.

  • de bal is van kunststof.
  • de bal is rond.
  • de bal heeft 1 kleur.

 

themekiller.com