Het team en de uitrusting

team

Het team

Hoeveel spelers zijn er in een team?

Een floorball team bestaat maximaal uit 20 spelers en 5 begeleiders. Op het speelveld staan:

  • 1 keeper en
  • 5 veldspelers

De C en D-jeugd speelt op een kleinveld met keeper. Op het speelveld staan:

  • 1 keeper en
  • 3 veldspelers

De E-jeugd speelt op een kleinveld zonder keeper met kleine goals. Op het speelveld staan:

  • 4 veldspelers

Op de wisselbank bevinden zich de overige spelers en begeleiders.

Wanneer mag je spelen?

Je aan het begin van de wedstrijd aanwezig bent én op het wedstrijdformulier staat.  Vanaf de B jeugd wordt gespeeld met een wedstrijdformulier.

Wanneer mag je niet spelen?

Je mag niet spelen als:

  • Als je te laat komt en/of nog niet op het wedstrijdformulier staat.
  • Als je voorwerpen draagt die gevaar opleveren, zoals sieraden en niet afgeplakt zijn.
  • Als je niet dezelfde kleding draagt als je teamgenoten.

Wisselen

Hoe moet je wisselen?

Je mag bij floorball onbeperkt en altijd wisselen ook als het spel bezig is, maar er zijn wel een aantal regels voor:

  • Je mag alleen wisselen bij de wisselbank.
  • Er mogen niet meer dan 6 spelers in het veld staan.

Je kunt wisselen als het spel stil ligt maar ook als het spel bezig is.  Het is wel verstandig om alleen te wisselen als jouw team de bal heeft.  Als de tegenstander een vrije bal of inslag hoeven ze niet te wachten tot het andere jouw team klaar staat.

Een verkeerde wissel of te veel spelers in het veld

Als speler verkeerd wisselt bijvoorbeeld buiten de wisselzone, dan krijgt je team een 2-minutenstraf. Het kan ook gebeuren dat er teveel spelers in het veld staan, dan krijgt je team ook een 2-minutenstraf.


De uitrusting

Kleding

Alle spelers van een team hebben dezelfde kleding. De beide teams moeten van zodanig kleding verschillen, zodat er geen misverstanden ontstaan. De verplichte uitrusting  bestaat uit:

  • T-shirt
  • Korte broek
  • Sokken

Stick

Floorball sticks zijn er in verschillende maten en kleuren. Het blad van je stick mag niet meer 3 centimeter gebogen zijn. Als je blad meer dan 3 centimeter gebogen is heb je voordeel omdat dat je makkelijker de bal kan controleren. Ook mag je blad geen scherpe kantjes hebben.

Keeper

Vanaf de D-jeugd (10 jaar) speel je met een keeper bij floorball. De keeper heeft geen stick maar speciale beschermende kleding. De keeper moet altijd spelen met:

  • Een helm.
  • Een keepershirt.
  • Een lange broek.
themekiller.com