De speeltijd

leo

Hoe lang duurt een wedstrijd?

Een floorball wedstrijd bestaat uit drie perioden van 20 minuten met effectieve tijd. Bij internationale wedstrijden en in de eredivisie in Nederland wordt gespeeld met effectieve tijd. Bij seniorenwedstrijden op een lager niveau en jeugdwedstrijden wordt niet met effectieve tijd gespeeld.

Per categorie/leeftijd zijn verschillende speeltijden afgesproken. Voor jeugdwedstrijden gelden de volgende speeltijden:

  • A/B-jeugd: 3 x 15 minuten met tussen de perioden 5 minuten pauze.
  • C-jeugd en jonger: 3 x 10 minuten met tussen de perioden 3 minuten pauze.

De speeltijd begint met het fluitsignaal van de scheidsrechter.


Wat is effectieve tijd?

Bij effectieve tijd wordt de tijd stilgezet bij elke spelonderbreking, bijvoorbeeld: een overtreding, doelpunt, strafbal of als de bal uit is. De tijd gaat weer verder als de bal rolt of als de scheidsrechter fluit.


Het eindsignaal

De wedstrijd eindigt bij het automatische signaal van een elektronische klok. Als er geen elektronische klok aanwezig is dan fluit de wedstrijdtafel voor het einde van de wedstrijd.

LET OP: Doelpunten gemaakt in de zoemer of tijdens het fluitsignaal tellen niet meer mee.


De time-out

Wat is een time-out?

Beide teams kunnen 1x in de wedstrijd een time-out aanvragen. Bij time-out kunnen teams 30 seconden overleggen.

Hoe werkt een time-out?

  1. De aanvoerder of coach mogen op elk moment tijdens de wedstrijd aan de scheidsrechter een time out aanvragen.
  2. Bij de eerste volgende spelonderbreking (uitbal, overtreding, doelpunt, etc) lopen beide teams naar de bank.
  3. Een time-out begint bij het fluitsignaal van de scheidsrechters.
  4. Na 30 seconden fluit de scheidsrechter voor het einde van de time-out
  5. Het spel gaat verder waarmee het eerder mee onderbroken was.

De verlenging

Soms kan het voorkomen dat een wedstrijd gelijk eindigt, bijvoorbeeld bij een beker of finalewedstrijd. Om een winnaar te krijgen, is een verlenging noodzakelijk.

Hoe lang duurt de verlenging?

De verlenging duurt 10 minuten.

Strafballen

Als in de verlenging niet meer wordt gescoord dan wordt de wedstrijd beslist door strafballen. De teams nemen om en om 5 strafballen. De strafballen worden genomen door 5 vaste spelers. Als de stand gelijk is na 5 strafballen, dan moet een van deze 5 spelers om en om een strafbal nemen.

themekiller.com