Het maken van een doelpunt

juichen goal

Winnen

Wanneer win je?

Je team is de winnaar als het meer doelpunten maakt dan de tegenstander. Scoren beide teams evenveel doelpunten of geen doelpunten, dan is er geen winnaar. De wedstrijd is dan onbeslist en gelijkspel.

Geldig doelpunt

Wanneer is een doelpunt geldig?

  • De bal moet helemaal over de doellijn zijn.
  • En natuurlijk is een doelpunt pas geldig als door het team dat de bal scoort geen overtreding is gemaakt.
  • De bal door het aanvallende team met de stick gespeeld is, of per ongeluk afgebogen is door het lichaam.

In onderstaande afbeelding zie je wanneer je een geldig doelpunt maakt.

doelpunt ja nee

Wat als het doel is verschoven?

Het kan gebeuren dat het doel tijdens het spel is verschoven. Dan telt het doelpunt als de bal over de doellijn gaat op de plaats waar het doel had moeten staan, zoals op onderstaande afbeelding.

verschoven doel

themekiller.com